Historiaa

Napialan kansakoulusta Napialan Wanhaksi Kouluksi

Koulun aika 1896 – 1972

Tervakoskelle, paperitehtaan läheisyyteen, on varsinainen kansakoulu perustettu jo vuonna 1888. Kaikilla ympäristön lapsilla ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta käydä tätä paperitehtaan lapsille tarkoitettua koulua.  Niinpä Napialan kylän isännät alkoivat suunnitella omaa kouluaan. Tontit saatiin lahjoituksina Eskolan sekä Heikkilän tiloilta; muut isot talot lahjoittivat hirsiä ja muita rakennustarvikkeita. Koulu aloitti toimintansa naapuritontilla sijaitsevan Nuutilan nurkkahuoneessa vuonna 1896. Komean ja koristeellisen koulurakennuksen rakentaminen aloitettiin samana vuonna ja se valmistui 1898.

Kesäkisällin aika

Koulun lakkauttamisen jälkeen vanhempamme Maire ja Yrjö Lindblom ostivat rakennuksen kunnalta vuonna 1973 ja perustivat Kesäkisälli nimisen matkailuyrityksen. Yritys toimi Napialan koululla yli kymmenen vuotta. Lukemattomia taide- ja käsityönäyttelyitä ja työnäytöspäiviä mahtui näihin vuosiin. Vanhempi väki muistaa vieläkin Kesäkisällin maittavat, kotitekoiset sunnuntailounaat mallasleipineen.

Remontin aika

Koulurakennus jäi moneksi vuodeksi tyhjilleen, kun Kesäkisällin toiminta ja vanhempamme muuttivat takaisin Riihimäelle. Mietittyämme, mitä tekisimme rakennukselle, päätimme me Lindblomin sisarukset lähteä kunnostamaan sitä itsellemme asuinrakennukseksi. Vanhempamme lahjoittivat tontilla sijaitsevat rakennukset meille lapsille. Itsellensä he jättivät ainoastaan entiset luokkahuoneet, sillä Maire-äitimme haavena oli tehdä tyhjentyneistä luokkahuoneista koulumuseo. Näin alkoivat remonttivuodet, jotka tuntuvat jatkuvan ikuisesti. Olimme pättäneet, etta koulumuseo on valmis viimeistään silloin, kun koulurakennus täyttäisi sata vuotta. Kesällä 1998 alkoi luokkahuoneiden kunnostus. Haimme ja saimme pankilta lainaa ja me sisarukset, Päivi ja Heli veljemme Arin avustamana, sitouduimme kovaan, koko kesän kestävään remonttiin. Onneksi saimme apua myös Yrjö-isältämme. Koko kesä kului luokkia korjatessa; me purimme, sahasimme, vasaroimme ja maalasimme. Kiitoksen saimme loppuksesällä, kun vietimme Napialan kansakoulun juhlaa koulun entisten oppilaiden kanssa. Napialan Wanha Koulu sai innostuneen vastaanoton.

Napialan Wanhan Koulun aika

Koulumme on pieni, toiminnallinen kotimuseo, johon on kerätty tavaroita omista muistoistamme, Napialan koulun varastoista ja lukemattomilta lahjoittajilta. Alkuun koulumuseomme oli auki vain yhden tapahtumien täytteisen viikon kesässä. Toki museoon pääsi kurkistamaan muulloinkin touko- ja syyskuun välisenä aikana, jos vain olemme kotosalla. Janakkalan ja ympäristökutien oppilaat ovat tehneet keväisin ja syksyisin luokkaretkiä. Tänne on tultu pyöräillen ja bussikuljetuksin. Piha-alueella on pidetty urheilupäiviä, paistettu lettuja, savusaunottu, paljuiltu ja leikitty. Luokkahuoneissa on vietetty vanhanajan oppitunteja ja kerrottu lapsille menneistä kouluajoista. Tänä päivänäkin haluamme tarjota kävijöille elämyksiä! Koululaisille sekä päiväkotilapsille pidämme edelleen oppitunteja kertoen menneistä kouluajoista. Eläkeläisille ja kaikille kiinnostuneille haluamme tarjota luokkatiloissa matkoja koulumuistoihin.